Dolomiti: Via Ferrata Tridentina (3B)

piscaidu tridentina

Unul dintre traseele de via ferrata celebre din DOLOMITITridentina este un must do pentru pasionații de experiențe alpine. Moderat de dificil, traseul încântă cu priveliști minunate și îți dezvăluie subit frumusețea Dolomiților.

Via Ferrata Tridentina - Detalii despre traseu

Această ferrată era pe lista noastră de anul trecut (aka Dolomiti 2017) însă cum am avut ghinion cu vremea, nu am apucat să o facem.

tridentina

Tura asta am ales traseul pentru a treia zi și prima ferrată din concediu pentru că aveam o prognoză dubioasă și era singurul traseu care părea să se plieze bine: dimineață impecabilă (după furtuna de azi noapte) – ploaie la prânz și după amiază cu soare și nori.

Am plecat din Canazei pe la 8 fără ceva și aveam cam 30-45 minute de serpentine non-stop până la locul de unde lăsam mașina. Am ajuns iar parcarea din Passo Val Gardena era deja pe jumătate plină. Există și oameni mult mai matinali ca noi aparent. La ora 9 după toate foielile am început și noi traseul.

Approach-ul este de vreo 10 minute, te poți echipa de la mașină lejer ca să nu ai treabă acolo unde se oprește toată lumea la echipare.

tridentina

Ferrata începe cu o urcare ușurică, iar în sus, cât vedem cu ochii, e plin de lume. Clar o ia ceva timp toată treaba; în ghid ei estimează că ferrata durează vreo 3-5 ore în funcție de gradul de aglomerare.

După o ușoară încălzire este o scurtă porțiune fără cabluri (no worries, totally safe). Am avut un pic emoții că este un 3B și îmi aduc aminte de anul trecut că m-am cam pompat un pic pe 3B-ul Via Ferrata Etorre Bovero. Suplimentar, asta pare mult mai lungă decât Etorre Bovero.

Reluăm secțiunea de cabluri. Deși pe alocuri stânca este încă udă prizele sunt excelente și nu întâmpinăm absolut nicio porțiune care să ridice probleme. Traseul este echipat cu cabluri, pitoane și în general prize foarte convenabile și generoase.

tridentina

Pe prima porțiune a traseului avem în permanentă vedere amplă spre Val Gardena, iar peisajele sunt minunate. Avem și timp să le admirăm căci ritmul cu de urcare este unul lejer. Oricum știm că Tridentina este una dintre cele mai populare trasee de aici, ne-am asumat asta.

Avem și o ditamai cascada care ne acompaniază mai tot traseul. Peisajul clar nu te plictisește. Ultima porțiune a ferratei este cea mai solicitantă dar chiar și așa mie nu mi s-a părut prea complicat. Dar dacă totuși aveți rețineri există o variantă de ocol ce urcă pe grohotiș direct la cabană. S-au mai triat câțiva oameni dar traseul tot era aglomerat.

Finalul este cu totul spectaculos căci treci o punte de lemn ce este suspendată între două stânci cu un abrupt de câteva sute de metrii sub tine. Am așteptat mult această trecătoare. E unul dintre locurile acelea în care trebuie să ai măcar o poză.

tridentina

După pod imediat se încheie și ferrata și mai urmează o urcare lejeră până la Rifugio Al Pisciadu pe potecă. Cu toată tărășenia am făcut exact trei ore până sus. Not Bad!

La refugiu facem o mică pauză să mâncăm ce aveam la pachet (economic!) și apoi intrăm să stăm la o cafea. Dacă e ceva ce nu pot să refuz e asta. Ador să beau cafea la cabanele de la munte – după efort un premiu bine meritat. Afară se cam strâng nori... nu arată bine. La vreo 10 minute începe brusc să toarne și să îi dea cu grindină! Ohlala ce sincron reușit! Așa am scăpat ca prin urechile acului de ploaia prognozată de la prânz. Lucky us!

Am scos nasul din cabană când ploua mai încet pentru a nu pleca deodată cu puhoiul de oameni care așteptau să se oprească total și care aveau aceași destinație ca noi.

tridentina

Pe coborâre am dat peste neașteptat: cabluri, abrupt ca naiba și rocă udă. Combo bun! Ne împachetasem deja echipamentul de ferrată (eu am ținut totuși mănușile) dar oricum nimeni nu-l mai folosea.

Am coborât încetuț cu fața la stâncă pe poteca 666A (satanică, după nume). Nu e ușoară coborârea însă cablul acesta este bine alocat acolo. M-am bucurat maxim de el. După ce am încheiat cu cablurile a urmat restul de coborâre prin grohotiș, zig-zag-uri infinite. La cabană scria că facem 1 ora și 30 de minute până jos în parcare. Clar atât am și făcut, fără performanțe.

Am ajuns la mașină un pic obosită dar super fericită pentru alegerea făcută. Este un traseu frumos ce își merită pe deplin renumele.

Detalii Tehnice Traseu Tridentina

Durată: 5 h
Distanță: 4.5 km (circuit)
Diferență de nivel: +/-  850 m (hike + vf)
Altitudine minimă/maximă: 1950/2585 m
Ghid: The Dolomites - James Rushforth

Traseu GPS Wikiloc

harta traseu tridentina

PS: este un pic de eroare de GPS în traseu  (pe coborâre ... it went wild) dar vă poate ajuta să vă orientați. În Italia, generally speaking am cam avut probleme cu GPS-ul telefonului.

Dolomiti: Via Ferrata Tridentina (3B) Reviewed by Karina Isar on duminică, iunie 21, 2020 Rating: 5