Traseu de Aventura in Retezat: Lacul Bucura - Culmea Slaveiu

Probabil traseul cu care încheiăm vara anului 2017 vine cu un pic de explorare căci deşi plănuisem să atacăm Judele, am schimbat planul chiar pe ultima sută de metri şi am ales să ne încercăm norocul pe
Culmea Slăveiu.

Traseul este excelent iar compania, mai mult decât plăcută - Dino, te mai aşteptăm cu noi când mai dai pe aici! :) Noi am ajuns vineri seara în Poiana Pelegii, am dormit acolo iar sâmbătă dimineaţa am plecat spre Bucura. Am pus cortul şi am continuat traseul. Distanţele sunt scurte aşa că în aceeaşi zi se poate face: Poiana Pelegii - Bucura, Bucura - Culmea Slăveiu - Bucura şi opţional ca plimbare de seară Bucura . Peleaga - Bucura. Aici Dino ne-a dat clasă căci noi am abandonat pe la jumate urcarea pe Peleaga şi l-am  reîntâmpinat pe coborâre pe Şaua Custura Bucurei.

Traseul

Despre traseul Poiana Pelegii - Lacul Bucura nu prea sunt multe de spus, e plin Internetul de informaţii şi nu insist prea mult. Atât spun, e bine să plecaţi de dimineaţă pentru a evita aglomeraţia şi posibilele întâlniri cu şlăparii de munte.

De la refugiul de Salvamont de la Bucura ocolim lacul prin stânga şi ţinem tot înainte poteca marcată cu toate marcajele posibile. Dacă vreţi aşa, pur orientativ un reper: Punct Roşu însă este şi Pătrat Roşu şi Bandă Albastră şi Bandă Galbenă. Vis-a-vis de refugiu, deasupra lacului se despart două trasee: spre dreapta, urmărind conturul lacului o vreme rămâne traseul ce duce spre Tăul Porţii şi vârfurile Bucura şi Retezat iar spre stânga (înainte) noi rămânem pe traseul cu Punct Roşu care duce spre Vârful Judele şi Lacul Zănoaga mai apoi.

Musai câteva priviri şi poze spre Bucura însă ca notă, dupămasa soarele este în spate, deci, mai adecvat cadrul de poze.

Poteca continuă printre bolovani iar în stânga noastră avem în permanenţă doamnele - lacurile: Ana, Lia, Florica şi Viorica. Am prins o zi superbă iar albastrul cerului reflectat în lacuri e preţios.

Ajunşi la Tăul Agăţat sunt două posibilităţi: prin dreapta lacului se poate urca pieptiş prin roca măcinată spre Tăul Porţii (traseu ce dă spre Retezat mai apoi) sau se poate urca mai suţinut pe o potecă îndrăzneaţă spre şaua Judele.

Pe partea cealaltă Tăul Judele şi Rezervaţia Gemenele.

Judele apare impunător în faţa Tăului Agăţat dar ajunşi repede în şa parcă ne face cu ochiul mai degrabă culmea Slăveiu decât Judele.

O luăm, deci, spre stânga printre amalgamul de bolovani ce alcătuiesc Culmea Slăveiu. De aici traseul este nemarcat dar ne ghidăm după momâi şi după instinct.

Traversarea îţi testează un pic echilibrul căci ai o bună bucată de sărit din piatră în piatră.

Ș-apoi dacă tot am cam terminat cu urcarea, zic că e momentul de re-fill! Niște 'sănătățuri' la conservă :)

Ne informase salvamontul că după culmea Slăveiul mai sunt ceva momâi care îţi ghidează coborârea printre lacurile Lia şi Ana, înapoi spre Bucura.

Sigur că pe culme e locul ideal să îţi acorzi un mic răgaz şi să admiri ce ai în jur. În spate se vede Tăul Ascuns care pare a veni sub forma lui Batman. Iar în depărtare, Lacul Zănoaga -  cel ce ne-a speriat cu ursul tura trecută.

Mai departe, coborârea se domoleşte odată ce părăsim bolovanii în favoartea peisaşului înierbat.

Nu după mult timp începem să vedem şi stâlpii marcaţi cu Cruce Galbenă care coboară spre lacuri. De la lacuri mai avem un mic hop de urcat şi am ajuns înapoi la Bucura.

Tura este foarte faină însă o recomand oamenilor cu un pic de experienţă de mers pe munte având în vedere lipsa marcajului pe o bucată şi partea uşor mai tehnică şi expusă de pe culmea Slăveiu.

În rest, să aveţi parte de vreme bună şi amintiri plăcute!

Alte Informatii Utile

Cum Ajung?

Se poate ajunge până în Poiana Pelegii cu maşini mici însă cu foarte mare grijă pe alocuri. Până la baraj la Gura Apelor există un drum (prost) de asfalt iar de acolo e offroad all the way - 20 km pe o singură bandă făcubili în mai mult de o oră. Nerecomandat maşinilor foarte joase.

Unde Dorm?

Se poate campa în Poiana Pelegii şi la Lacul Bucura. Nicaieri nu este vorba de un camping amenajat aşa că este normal să vă aşteptaţi la condiţii minime. În Poiana Pelegii există mai nou o toaletă amenajată însă este una singură pe toată zona iar oamenii tind să nu o menajeze prea mult. La Bucura există deasemenea un simulacru de toaletă care este mai degrabă o arie semideschisă unde abundă peisaje maro, şerveţele şi alte hârtii igienice. Defilăm cu ce putem...

Ce mănânc?

Mănânci ce îţi aduci de acasă. Nici la Bucura nici în Poiana Pelegii nu există posibilitatea de a cumpăra de mâncare / resuaturant. Este important să vă duceţi mâncare neperisabilă şi suficientă. Deasemenea, să ţineţi cont de existenţa animalelor sălbatice care pot fi atrase de mâncare.  Atât în Poiana Pelegii cât şi la Bucura sunt izvoare cu apă excelentă de băut.

Traseu Poiana Pelegii - Lacul Bucura

• Durată: 1 h 50 min (1.5 h de mers normal)
  • Distanță: 3.1 km
  • Diferență de nivel: +450 m
  • Marcaj: Banda Albastra

GPS Track Wikiloc

Traseu Lacul Bucura - Saua Judele - Culmea Slăveiu - Lacul Bucura

• Durată: 5 h 40 m (4.5 -5 h fara pauze)
  • Distanță: 6.6 km
  • Diferență de nivel: +/- 500 m
  • Marcaj: Punct Roşu (urcare spre Judele) - Momâi pe Culmea Slăveiu - Cruce Galbenă (coborâre spre Bucura)

GPS Track Wikiloc

Traseu de Aventura in Retezat: Lacul Bucura - Culmea Slaveiu Reviewed by Karina Isar on joi, decembrie 07, 2017 Rating: 5