Wonders of Tarcu: Caleanu si Brusturu (Part II)

Prima mea noapte în cort la aproape 2000 m! Cum am povestit în articolul Spre Nedeia, oboseala, ceaţa, vântul puternic şi temperatura scăzută ne-au împins în sacii de dormit cam pe la ora 9 aşa că obiectivul cu cerul înstelat şi razele de lună nu prea a fost atins dar m-am tot trezit din oră în oră să văd, poate am şanse la un răsărit frumos.

Răsărit undeva aproape de Şaua Şuculeţu, Munţii Ţarcu

Am pus şi ceasul să sune la 5:30 când ştiam că  ar trebui să răsară soarele dar cu puţin noroc m-am trezit fără el la 5:15, am văzut că era destul de luminat afară, am pus mâna pe aparat şi pe ceva hăinuţe şi am zburdat afară!

Căldura din cort nu a prevestit deloc ceea ce aveam să găsesc în afara lui. Mai exact, cortul era cu totul îngheţat, toate broboanele de apă de la ceaţa ce s-a aşternut seara erau acum flori de gheaţă!

Cea mai frumoasă dimineaţă! Valea liniştită era îmbrăcată într-o mantie de lumină roşiatică, vântul nici măcar nu adia iar luna şi cei câţiva nori strălunceau în primele raze de soare! Atât de frumos!

După vreo 40 de minute de plimbat pe acolo, m-am reîntors la somn, gândindu-mă că deşi Rosana se trezise deja Norian cu Alex sigur nu ar fi întâmpinat bucuroşi ideea de trezit la 6 dimineaţa. Am prelungit momentul până la ora 9 când după 12 ore de somn cred ca era mai mult decât decent să dăm trezirea!

Vedere înspre Nedeia de undeva aproape de Şaua Şuculeţu, Munţii Ţarcu

Am dejunat, am aşteptat să se usuce corturile şi la ora 10:30 am început să o luăm voios la pas. Noi nu am întâlnit marcajul cu Dungă Roşie pe unde am mers însă am ţinut poteca şi mai apoi drumul croit de maşini de teren şi ATV-uri mergând spre Vârful Căleanu şi având mereu Vârful Ţarcu în partea dreapta faţă. Orientarea, pe vreme bună este foarte uşoară, vârful Ţarcu îl recunoşti pentru că este singurul din zonă care are o clădire mare pe el - staţia meteo.

Şaua Şuculeţu, Munţii Ţarcu

Am trecut prin Şaua Şuculeţu, a cărei frumuseţi din  nou ne-a lăsat cu gura căscată - o panoramă spectaculoasă care îţi oferă vedere de 360 de grade numai munţi şi nişte văi glaciare impresionante!

Lacul Șuculețu ne-a atras atenția și ne-a furat o mică pauză de admirație.

Lacul Şuculeţu, Munţii Ţarcu

O urcare lină de 3 km lungime şi 300 m ca diferenţă de nivel te duce spre primul vârf al zilei: Vârful Căleanu - 2196 m. Norocul nostru, când am ajuns aproape de vârf a ajuns şi norul cu noi aşa că s-a lăsat o ceaţă ce evident a compromis sesiunea foto dar frumos şi aşa!

Vârful Căleanul, Munţii Ţarcu

Chiar de pe vârf, din dreptul plăcuţei începe şi marcajul Cruce Roşie pe care ştiam că trebuie să coborâm.

Pe creastă între Vârful Căleanul şi Brusturu, Munţii Ţarcu

De pe Căleanu mergem pe creastă spre al doilea vârf - Brusturu 2116 m. În cele trei ture anterioare de pe Ţarcu, de fiecare dată când urcam dinspre Cuntu, eram fascinată de cocoaşa verde din stânga pe care am şi denumit-o Dinozaurul, imaginaţia mea i-a dat vârfului format din pietre şi bolovani acoperiţi de muşchi verzi şi galbeni o alură de spinare de bătrân dinozaur. Tura asta am aflat că Dinozaurul meu este defapt Vârful Brusturu.
Vedere spre Vârful Brusturu, Munţii Ţarcu

De pe vârf începe distracţia, este o coborâre pe o distanţă de 2 km şi o diferenţă de nivel de 500 m pe grohotişuri şi bolovani - un peisaj specific Ţarcului şi mai ales Retezatului. Coborârea este destul de solicitantă şi marcajul destul de prost aşa că trebuie să stai geană.

Vârful Brusturu, Munţii Ţarcu

În vale se zăreşte o cabană mare la care trebuie să ajungi astfel că problema nicidecum nu se pune că te poţi rătăci (cel puţin când nu este ceaţă) doar că e bine să mergi pe marcaj pentru că probabil e cea mai optimă cale de a coborî.

Coborâre de pe Vârful Brusturu, Munţii Ţarcu

Vârful Brusturu şi ai săi Rhododendroni, Munţii Ţarcu

După o oră şi ceva de coborâre ajungem la cabana cu pricina ... care în fapt este a lui Dunca (ne surprinde?...nu) unde ne aşteaptă apă proaspătă de izvor şi un loc excelent de a profita de ultimele conserve din rucsac. Cabana nu este inclusă în circuitul turistic dar are un izvor şi loc de picnic unde 'nui bai' să te opreşti.

Am luat prânzul aici, am admirat minunata vale şi ne-am bucurat că atunci când am programat traseul am ales să îl facem în sens invers pentru că probabil pe urcare cu rucsacul plin era mult mai grav!

Mai departe traseul mai continuă pe drum de pământ încă aproximativ 2 - 3 km după care intră în pădure. Se ţine marcajul Cruce Roşie mai departe pe drumul forestier probabil spălat de viitură ce continuă şerpuit prin pădure.

Am mai avut o  ultimă surpriză, pe când deja începeam să ne plângem de oboseală, conştienţi că mai avem destul de mers. Din sens opus, venea aceeaşi ceată de măgăruşi cu care ne întâlnisem sus în drum spre Nedeia cu o zi în urmă! De data asta încărcaţi de desage şi grăbiţi de cioban.

Încă 2 - 3 km de mers prin pădure apoi trecem în echilibristică un pod făcut cu măiestrie din doi copaci şi ieşim la drumul forestier marcat cu Bandă Galbenă. De aici facem dreapta şi ne pregătim pentru o coborâre lungă de 10 km, obositoare şi destul de plictisitoare până la Poiana Mărului.

Greu a fost dar ce frumos! Când am terminat tarseul, şi noi am fost terminaţi, unii cu beşici în talpă, alţii cu dureri de spate, toţi obosiţi dar chiar a fost o tură frumoasă, vremea a ţinut cu noi şi Ţarcu şi-a câştigat loc de cinste în sufletele noastre!

Undeva între Căleanu şi Brusturu, Munţii Ţarcu

Concluzia mea: unul dintre traseele ce trebuie fără doar şi poate!

Urcarea prin nori pe Vârful Căleanu, Munţii Ţarcu

Traseu

Distanţă: 20 km
Timp: 8 h 30 min - cu tot cu pauze
Diferenţă de nivel: +400 m / - 1500 m
Marcaj: Triunghi Albastru, Cruce Roşie, Bandă Galbenă
Surse de Apă: Poiana Mărului, izvor după Lacul Pietrele Albe, izvor la cabana de după Brusturu.

În câteva cuvinte, traseul Poiana Mărului - Vf. Bistricioara - Vf. Nedeia (Mătania) - Şaua Şuculeţu - Vf. Căleanu - Vf. Brusturu - Poiana Mărului înseamnă: 38 km, o diferenţă de nivel de aproape +/- 2000 m, şi cam 18 ore de mers.

Am urmărit traseul pe: Triunghi Albastru (Poiana Mărului - Nedeia), Bandă Roşie (Nedeia - Căleanu), Cruce Roşie (Căleanu - Ieşire la drum forestier după pădure), Bandă Galbenă până înapoi în Poiana Mărului.

Răsărit în Munţii Ţarcu

Spre Vârful Brusturu

Şaua Şuculeţu

Lacul Şuculeţu

Vârful Brusturu - coborâre

Poiana Mărului
Din Masivul Ţarcu

Wonders of Tarcu: Caleanu si Brusturu (Part II) Reviewed by Karina on vineri, iulie 11, 2014 Rating: 5